ඔන්න එදිනෙදා කතාවක...
“ ඒ ස්වාමීන්වහන්සේට පිළිකාවක් / දරුණු අසනීප තත්වයක් / හැදිලා අනේ අපවත් වුණේ”
ඒ ස්වාමීන්වහන්සේගේ අනුගාමිකයා:
"පෙර කල කර්ම විපාකනේ අනේ... උතුමන්ටවත් ගැලවීමක් නෑ."
ඒ ස්වාමීන්වහන්සේගේ විරුද්ධවාදියා:
"ධර්මය විකෘති කරන කොට, චීවරය දරාගෙන හරියට හැසිරුනේ නැතිවුණාම... ඔහොම තමයි වෙන්නේ... ධර්මයෙත් තියෙනවානේ ඔහොම වෙනවා කියලා... කුණු වෙලා මැරෙන්න වෙන්නේ...සෙල්ලං නෑ ධර්මයත් එක්ක සෙල්ලං කලාම "
ඔය දෙපාර්ශවයටම නැති අප්රමාදීව ධර්මයේ හැසිරෙන්නා:
දෙපාර්ශවයටම සත්ධර්මය තුලින් නිවී සැනසෙන මඟ විවර කර දීමේ අරමුණින් යුතුව - සත්ධර්මයට අනුව හේතුවට අනුව ඵලය ලැබෙනවා. සම්මා සම්බුදු පියාණන්වහන්සේට උතුම් රහතුන්වහන්සේලාට වුණත් එය පොදු කරුණක්. ඒ නිසා මතුපිට කාරණා තුලින් තම තමන් ඉන්නා මතයන් තුලින් තීන්දු තීරණ නොගත යුතුයි. පෙර සිදුකල කර්ම විපාකයන්ට අනුව යහපත් අයහපත් ලෙසින් අප මැනගෙන ඉන්න විපාක ගෙන දෙනවා. ඒක තමයි ක්රමය. ඒ නිසා මේ ආකාරයෙන් පුද්ගලත්වයෙන් ගෙන නිගමනයන්ට පත්වෙලා කටයුතු නොකල යුතුයි. ධර්මයට අනුව විමසා බැලිය යුතුයි!
ඒ ස්වාමීන්වහන්සේගේ අනුගාමිකයා:
"සාධු... සාධු... සාධු... ඒකම තමයි අපිත් මේ කියන්නේ"
ඒ ස්වාමීන්වහන්සේගේ විරුද්ධවාදියා:
"ආ... ඔය ඉන්නේ තව එකෙක්... අර ගොඩේම තමයි... අනුගාමිකයෝ වෙලා ධර්මයත් යොදාගන්නවා වාසියට... ඕකූන්ටත් වෙන්නේ ඔය විදියටම මැරෙන්න තමයි... "
මේ අතර විරුද්ධවාදියා ඇසුරු කරන ඔහු / ඇය අනුගාමික වූ හිමි නමක්ද ඒ ආකාරයෙන් රෝගාතුර වෙයි...
පෙර ස්වාමීන්වහන්සේගේ විරුද්ධවාදියා මෙවර මේ ස්වාමීන්වහන්සේගේ අනුගාමිකයාගේ චරිතය හොබවයි:
පෙර කල කර්ම විපාකනේ අනේ... උතුමන්ටවත් ගැලවීමක් නෑ.
පෙර ස්වාමීන්වහන්සේගේ අනුගාමිකයා මෙවර මේ ස්වාමීන්වහන්සේගේ විරුද්ධවාදියාගේ චරිතය හොබවයි:
"ධර්මය විකෘති කරන කොට, චීවරය දරාගනෙ හරියට හැසිරුනේ නැතිවුණාම... ඔහොම තමයි වෙන්නේ... ධර්මයෙත් වෙන්නේ... කුණු වෙලා මැරෙන්න වෙන්නේ... අපේ උතුම් හාමුදුරුවන්ට කියපු ඒවාටම තමයි ඔහොම වුනේ... ඔහොම වෙලා මදි..."
ඔය දෙපාර්ශවයටම නැති අප්රමාදීව ධර්මයේ හැසිරෙන්නා:
දෙපාර්ශවයටම සත්ධර්මය තුලින් නිවී සැනසෙන මඟ විවර කර දීමේ අරමුණින් යුතුව - සත්ධර්මයට අනුව හේතුවට අනුව ඵලය ලැබෙනවා. සම්මා සම්බුදු පියාණන්වහන්සේට උතුම් රහතුන්වහන්සේලාට වුණත් එය පොදු කරුණක්. ඒ නිසා මතුපිට කාරණා තුලින් තම තමන් ඉන්නා මතයන් තුලින් තීන්දු තීරණ නොගත යුතුයි. පෙර සිදුකල කර්ම විපාකයන්ට අනුව යහපත් අයහපත් ලෙසින් අප මැනගෙන ඉන්න විපාක ගෙන දෙනවා. ඒක තමයි ක්රමය. ඒ නිසා මේ ආකාරයෙන් පුද්ගලත්වයෙන් ගෙන නිගමනයන්ට පත්වෙලා කටයුතු නොකල යුතුයි. ධර්මයට අනුව විමසා බැලිය යුතුයි!
පෙර ස්වාමීන්වහන්සේගේ විරුද්ධවාදියා මෙවර මේ ස්වාමීන්වහන්සේගේ අනුගාමිකයාගේ චරිතය හොබවන්නා:
"සාධු... සාධු... සාධු... ඒකම තමයි අපිත් මේ කියන්නේ."
පෙර ස්වාමීන්වහන්සේගේ අනුගාමිකයා මෙවර මේ ස්වාමීන්වහන්සේගේ විරුද්ධවාදියාගේ චරිතය හොබවන්නා:
"අපේ හාමුදුරුවෝ අපවත් වෙච්චවෙලාවෙත් ඔය විදියට කිව්වා... මෙතනත් ඒකම කියනවා... කිසිම ස්ථිර පදනමක් නෑ... ප්රතිපත්තියක් නෑ... තනි වචනයක් නෑ... එක එක වෙලාවට එක එකාගේ පැත්තට කතා කරනවා... ඔය වගේ එවුන්ව විශ්වාස කරන්න එපා. නැත්නම් මේ වගේ පෙනී පෙනී ඵල දුන්න අවස්ථාවකදිත් එහෙම කියයිද? ධර්මය වාසියට අරගන්න ධර්ම ප්රතිරූපකයෝ... නැති කරලා දාන්න ඕන මෙවුන්ව."
දැන් ඉතින් තමන්ගෙන්ම අහන්න!!!
මේ වගේ කොතරම් නම් අවස්ථා තමන්ට අත්දැකගන්නට හැකිවෙලා තියෙනවද? තමන් මේ ආකාරයට කොතරම් නම් හැසිරෙනවද? පුද්ගලත්වයන් සරණ යෑම තුලින්... ධර්මය අවබෝධයෙන් යැයි සිතාගෙන ධර්ම කරුණු රැසකින් දැනුවත් වී සත්ධර්ම ප්රතිරූපකයක් බවට පත්වෙමින් සත්ධර්මය සහ සැබෑවටම ඒ සත්දහමේ අප්රමාදීවූවන්ට කොතරම් නම් ගරහනවද? සත්ධර්මයේ හරය විමසා බලනවා වෙනුවට තම තමන් ගත් මතයකින් ධර්මය මනිනවා නොවේද?
පුද්ගලයා අනුගාමිකයෙක්ද නැත්ද යන්න ඔවුන් පවසන වචන තුලින් දැකිය හැකි දෙයක් නොවේ. ප්රඥාවන්තයා කිසිවෙකුගේ අනුගාමිකයෙකු නොවන අතර සත්ධර්මය ගුරු තනතුරේ තබාගෙන තෙරුවනෙන් ලැබිය යුතු නිසි ප්රයෝජනය අප්රමාදීව ලැබගන්නෙකි.
තමනුත් එසේදැයි විමසා බලත්වා! අවංකවම තම තමන්ගේ අඩුපාඩු දැක හැඳින නිවැරදි කරගෙන අප්රමාදීව දහමේ හැසිරෙත්වා! මේ වචන පද අතර සැඟව ඇති අදහසම වටහාගෙන මෙවන් කාරණා හමුවේ කොතරම් නම් මේ ආකාරයෙන් හැසිරෙනවාදැයි තමනුත් එසේ කරනවාදැයි තමන්ගෙන්ම අසා විමසා බලත්වා!
නැණවත්ව විමසන්න!!! අහන්න... තමන්ගෙන්ම!!!
No comments:
Post a Comment